Engelska
Efter en smärtsam skilsmässa flyttar en kvinna för att börja om och finner tröst i en lokal kyrkokör ledd av en sträng och perfektionistisk körledare. När de förbereder sig inför en julföreställning av Händels Messiah stiger spänningarna. Anklagelser mot en ung sångerska, djupt rotade fördomar och körledarens försämrade hälsa hotar att förstöra evenemanget – tills musikens läkande kraft börjar förena den splittrade gruppen.
Flickskolan Mar Brynn försöker få fler elever och mer uppmärksamhet genom att driva med Quincton College. Som hämnd skickar pojkarna dit Bob Sheppard, utklädd till flicka, för att skapa en liten skandal. Men Bob blir kär i Virginia, flickan som arrangerar en föreställning där. Nu måste Bob hitta ett sätt att hämnas för Quincton utan att förlora sin kärlek, särskilt när Quincton får höra om hans förhållande och bestämmer sig för att skicka förstärkning …
Tex Malison (Tex Ritter), en sorglös cowboy, och hans stammande sidekick “Grass” Hopper (Syd Saylor) ansluter sig till en kringresande show på väg till Tombstone, Arizona. Där hamnar Tex i konflikt med den lokala gängledaren Harry Pike (Forrest Taylor), vars band av laglösa terroriserar området. Sheriff Jake Higginbotham (Bud Buster) ger Tex uppdraget att samla in 20 000 dollar i obetalda skatter som Pike-falangen är skyldig länet.
Gridley bryter silver från en gammal mexikansk gruva och smugglar det in i USA genom en passage till sin värdelösa gruva. Gränsvakten Rogers misstänker Gridley och hittar till slut den hemliga ingången till den mexikanska gruvan. Han skickar Lee Madison för att hämta hjälp, men hon blir tillfångatagen av Gridley. Trigger hämtar förstärkning som tar hand om Gridleys män, och nu måste Roy rädda Madison.
Efter att Pat Garrett har dödat Billy the Kid anländer Billys dubbelgångare Roy Rogers och misstas för honom. Trots att Billy var en mördare stod han på nybyggarnas sida mot de stora ranchägarna. Eftersom Billys död är okänd, övertalar Roy Garrett att låta honom utge sig för att vara Billy och fortsätta kampen – men utan att döda.
Baserad på radioserien med samma namn får vi följa flera människor som deltar i en populär radioshow, inklusive ett ungt par som möts och blir kära under sändningen. Fantastiska musikframträdanden med Nat King Cole och Spike Jones. ZaSu Pitts stjäl nästan hela föreställningen.
En cirkusartist förälskar sig i sonen till en plantageägare i New Orleans före inbördeskriget. När styvmodern till den unge mannen motsätter sig bröllopet går paret skilda vägar ett tag. Dessutom finns två cirkuskomiker som tävlar om hjärtat hos en annan sydstatskvinna.
En serie av nitton musikaliska och komiska ”vaudeville”-sketcher, presenterade i form av en direktsändning med Tommy Handley (som sig själv) som programledare. Två ”återkommande skämt” binder samman sketcherna. I det ena vill en skådespelare framföra Shakespeare, men han nekas ständigt sändningstid. Det andra skämtet handlar om en uppfinnare som försöker se sändningen på tv. Fyra av sketcherna är i färg (endast i nyanser av gult och brunt).
Vid ett baptistiskt bönemöte leder prästen en bön för Brutus Jones, som ska börja arbeta som tågkonduktör. Jones sjunger med församlingen i en spirituell sång. På tåget visar Jeff, en konduktör, honom hur jobbet fungerar. I hemlighet inleder Jones en affär med Jeffs flickvän, Undine. Han tjänar pengar på en affär med en rik affärsman ombord. Jones visar sig vara en listig manipulatör och en skicklig lögnare. Under ett tärningsspel hugger Jones ihjäl Jeff över ett par riggade tärningar. Efter att ha dömts till straffarbete dödar Jones en vit fångvaktare och rymmer. Medan han skyfflar kol på ett skepp i Karibien simmar han till en ö. Där förs han inför öns härskare, där Smithers, en korrupt vit handlare, köper hans frihet. Jones tar sig till toppen genom intriger och till slut styr han hela ön med vad som verkar vara häxkonst. Brutus utropar sig själv till Kejsar Jones… Smithers rapporterar om det missnöje hans styre orsakar. En morgon är palatset tomt på tjänare. Medan rebellernas trummor slår flyr Jones in i skogen, där han hemsöks av visioner från sitt förflutna …
I Five Minutes to Live (1961) tar en kallblodig brottsling vid namn Johnny Cabot en hemmafru från förorten som gisslan medan hans partner försöker utpressa hennes make på banken. När minuterna tickar iväg ökar spänningen och hemligheter avslöjas, vilket blottar sprickor i parets till synes vanliga liv. Denna hårdkokta kriminalthriller med Johnny Cash i huvudrollen blandar spänning och noir på ett gripande sätt i en berättelse om desperation och svek.
När en teaterägare akut behöver en magiker, levererar artisten — och får sin egen flickvän att försvinna precis när polisen anländer för att undersöka. En kaotisk jakt följer, men avbryts av den tidlösa regeln: showen måste fortsätta. Scenen fylls av spektakulära musik- och komediframträdanden, med talanger som Nat King Cole, Clark Brothers och Moms Mabley, alla en del av en livfull afroamerikansk varietéföreställning.
I Let’s Sing with Popeye (1934) bjuds publiken in att sjunga med den älskade sjömannen i en livlig sångfilm. Med medryckande melodier och studsande bolltexter leder Popeye tittarna genom klassiska sånger med sin karakteristiska charm och humor. Kortfilmen fångar den tidiga animationens anda och kombinerar musik, humor och Popeyes ikoniska personlighet till en underhållande och interaktiv upplevelse för fans i alla åldrar.
Bertha och Edgar gifter sig, och publiken är inbjuden att sjunga med i ”For Me and My Gal”.
”Mr. Imperium” (1951) är ett romantiskt drama regisserat av Don Hartman. Filmen följer kärlekshistorien mellan Freda Hunter (spelad av Lana Turner), en vacker amerikansk sångerska, och prins Alexis (spelad av Ezio Pinza), härskaren över ett fiktivt europeiskt land. Freda och prins Alexis blir djupt förälskade under en passionerad romans, men deras relation möter många hinder, inklusive plikterna som följer med kungligt ansvar och de förväntningar som ställs på en regerande monark. Medan prins Alexis kämpar med sitt lands politiska krav och bördorna av sin titel, måste Freda hantera svårigheterna med att vara tillsammans med en kunglig person. Filmen utforskar teman som kärlek, uppoffring och konflikten mellan personliga önskningar och offentliga skyldigheter. « Mr. Imperium » är känd för sin praktfulla filmografi, melodiska filmmusik och de karismatiska prestationerna från huvudrollsinnehavarna. Filmen fångar glamouren och romantiken från en svunnen tid samtidigt som den skildrar de känslosamma dilemman som uppstår när hjärtats önskningar krockar med kungliga plikter.
Jimmy Haskell (James Stewart) stänger sin kämpande musikaffär och går in i affärer med sin rika farbror C.J. (Charles Winninger), som äger ett företag för hälsokost. C.J. hatar musik och har ständiga konflikter med familjen McCorkle, som driver ett pensionat tvärs över gränden från C.J.:s fabrik och spelar i Horace Heidts (sig själv) orkester, som för närvarande bor på pensionatet. När Jimmy av misstag kastar en tomat på C.J. under en dispyt, imponerar han på McCorkles och bandet, som inte vet att han är släkt med C.J. Molly McCorkle (Paulette Goddard) faller snabbt för Jimmy. När Jimmy måste ersätta C.J. i hans radioprogram, konfronteras han av Horace och Mollys bror Willie (Dick Hogan). Jimmy erkänner sin identitet men samarbetar med Horace och Willie för att lura C.J. att tro att bara han kan höra musiken som spelas av bandet från en dold plats, vilket får honom att ta en lång semester. Jimmy använder tillfället för att låta bandet spela på radioprogrammet med stor framgång, men Molly får reda på hans identitet och utbrister argt i direktsändning att programmet kommer att ge bort 1 000 dollar varje vecka. För att skydda Molly hävdar Jimmy att idén är hans, men måste nu hitta ett lagligt sätt att hålla löftet och hindra C.J. från att stoppa dem.
Wall Street-mästaren Larry Day, nybörjare i kärlek, får råd av sin betjänt. Han följer efter Vivian Benton ombord på en oceanångare, där cocktails spetsade med en “kärleksdryck” gör sin magi. Sedan förlorar han sin förmögenhet i börskraschen och tror att han också har förlorat sin älskade.
Kincade kontrollerar områdets vattenförsörjning och är på väg att tvinga ranchägarna att skriva på kontrakt med orimliga priser. Regeringsagenten Saunders har en plan för att öppna den förlorade floden och torka ut Kincades vattenkälla. Han får därför ranchägarna att insistera på en klausul som innebär att Kincades mark återgår till allmänheten om han misslyckas med att leverera vatten.
Riders of the Whistling Pines (1949) är en musikalisk western med Gene Autry i huvudrollen som en sjungande skogsvaktare som falskt anklagas för att förgifta träd. När ett korrupt skogsbolag sprider falska anklagelser för att dölja sina olagliga aktiviteter, måste Autry rentvå sitt namn och avslöja de verkliga brottslingarna. Med hjälp av sin trogna följeslagare och många actionfyllda uppgörelser kämpar han för rättvisa, samtidigt som han framför klassiska cowboysånger i detta spännande äventyr i det fria.
Rock’n Roll Revue är en amerikansk film från 1955, regisserad av Joseph Kohn. Filmen sattes samman för biovisning från kortfilmer producerade för tv av Snader och Studio Telescriptions, med nyinspelade värdsegment med Willie Bryant.
En ung tonårsflicka (Tuesday Weld) försöker desperat tjäna tillräckligt med pengar för att köpa en klänning till en rock- och roll-dans på skolan. Denna tidiga rock and roll-film, den tredje i en serie av fem med Disc Jockey och rock and roll-entreprenören Alan Freed, innehåller framträdanden av artister som Chuck Berry, La Vern Baker, Frankie Lymon and the Teenagers, The Flamingos, The Moonglows och The Johnny Burnette Trio.
Tom och Ellen Bowen är ett danspar och syskon vars föreställning avslutas i New York. Deras agent bokar dem till London under samma period som det kungliga bröllopet. Under båtresan träffar Ellen Lord John Brindale och förälskar sig i honom, vilket gör att hon missar en repetition. Tom (Astaire) använder tiden till att dansa med en klädhängare och gymnastikredskap. Senare försöker Tom och Ellen ett elegant dansnummer medan båten gungar. När de anländer håller Tom audition och möter Anne. Syskonen tvekar om sina romantiska partners, trots att de svävar på moln. Tom dansar på väggarna och i taket på sitt hotellrum. Allt slutar lyckligt i denna lättsamma musikal. För övrigt finns ett vaudeville-inspirerat dansnummer i deras show med slapstick-inslag. Det är en riktig höjdare.
När någon hotar Magpie Harpers liv kallar han in Range Busters för hjälp. Men när Crash och Dusty anländer har Magpie redan blivit mördad. Som om det inte vore nog, försvinner Alibi — som hade med sig pengar från boskapsdriften. Dusty snubblar över en dold gruvgång, hittar Alibi fängslad och släpper honom fri. Just då får de syn på mördaren — men Crash är redan i jakt, tätt efter skurken.
Second Chorus (1940) är en musikalisk komedi regisserad av H.C. Potter. Berättelsen kretsar kring två skickliga musiker, Danny O’Neill (Fred Astaire) och Hank Taylor (Burgess Meredith), som är rumskamrater och bästa vänner. Trots sin musikaliska begåvning distraheras de ständigt av sin rivalitet, särskilt när det gäller att vinna sin managers och kärleksintressets, Ellen Millers (Paulette Goddard), hjärta. Handlingen tar en humoristisk vändning när duon bestämmer sig för att starta sitt eget dansband. Men deras storslagna planer möter hinder, inklusive den sluga Artie Shaw (som spelar sig själv), som försöker stjäla både deras musikaliska arrangemang och Ellens hjärta. När vännerna navigerar i den konkurrensutsatta musikbranschen, måste de också konfrontera sina egna egon och osäkerheter. Second Chorus är en lättsam film fylld med bländande musikframträdanden och dansnummer som visar Fred Astaires otroliga talang. Filmen fångar Big Band-erans anda och bjuder på en charmig blandning av romantik, rivalitet och svängiga musiknummer, vilket gör den till en älskvärd klassiker från Hollywoods guldålder.
En historia om framgång, fall och återkomst med Benny Goodmans sångerska Martha Tilton som en arbetslös storbandsångerska som tar jobb som telefonist på ett jukeboxföretag. Efter att ha förälskat sig i en orkesterledare får hon en chans att återvända till rampljuset genom att sjunga för hans band.
Swing Out, Sweet Land (1970) är ett patriotiskt TV-specialprogram lett av John Wayne som hyllar amerikansk historia och värderingar. Genom en serie komiska och dramatiska sketcher återskapar en stjärnspäckad ensemble – inklusive Lucille Ball, Bob Hope och Jack Benny – viktiga ögonblick i USA:s historia. Med en blandning av humor, musik och nostalgi hyllar filmen nationens arv och betonar teman som frihet, enhet och den amerikanska andan.
Storm försöker förstöra Aces diligenslinje. När Tex anländer för att hjälpa Ace, anlitar Storm lönnmördaren Mule Bates. Men Tex och Bates känner varandra redan och tillsammans lägger de upp en plan för att lura Storm.
I den amerikanska Söderns landsbygd blir en gudfruktig ung kvinna av misstag skadad av sin ogudaktige make. Hon dör av sina skador, varpå en god ängel bjuder in henne att resa med honom till Livets Vägskäl. Men innan hon kommer långt, lockar djävulen henne med frestelser från stadens nöjesliv och danshallar. Kan hon hitta tillbaka till den smala vägen innan det är för sent? Och vad händer med dem hon lämnade bakom sig?
Burleskartisten Skid och specialdansaren Bonny träffas, blir kära och gifter sig. Som en komedi-dansduo uppträder de på olika scener tills Skid får ett erbjudande från en talangscout på Broadway. Bonny fortsätter ”på turné” medan Skid, som har blivit en sensation i New York, återupptar en affär med Sylvia Marco, en gammal flamma från samma show. När Bonny upptäcker Skids otrohet bestämmer hon sig för att skilja sig och gifta sig med den rike ranchägaren Harvey Howell. Oförmögen att leva utan Bonny börjar Skid dricka kraftigt och förlorar sitt jobb. Bonny återvänder och hjälper Skid att ta sig igenom sin första föreställning på det nya jobbet.
Den fantastiska uppgången för de legendariska Dorsey-bröderna skildras i denna nostalgiska och lekfulla resa genom tiden. Tommy och Jimmy Dorsey spelar sig själva i denna film, som hyllar deras enastående musik. Från barndomen med en far som insisterade på att de skulle lära sig musik, till den uppmärksammade splittringen som ironiskt nog gav deras karriärer ännu större framgång.
En analfabetisk dräng i en kringresande medicinshow vandrar in i en märklig stad och arresteras för lösdriveri. Stadens korrupta tjänstemän misstar honom för generalinspektören, som de tror reser förklädd. Rädda för att han ska avslöja att de förskingrat skattepengar, gör de flera klumpiga försök att mörda honom.
I det gamla Kalifornien måste kapten John Holmes övertyga jordägaren Don Jose Cantares att registrera sin mark, annars riskerar den att bli allmän egendom. Don Luis Gonzales, som har själviska motiv, försöker istället övertala honom att låta bli.
Tolen är ute efter Harkins ranch där hans män har hittat guld. Efter att de mördat Harkins kliver Dorothy och Dick in och upptäcker att guldet faktiskt sköljs ner från Tolens egen ranch. När Harkins bror anländer för att ta över, testar de Tolen genom att låta brodern erbjuda att byta rancher.
När en hänsynslös laglös man ställer till problem i en fridfull prärieby, går invånarna samman för att återställa ordning och rättvisa. Fylld med musiknummer, saloonslagsmål och lassosvingande action erbjuder denna originella film en unik twist på genrens traditioner – med humor, charm och en gnutta tuffhet i miniformat.
Trocadero (1944) är en musikalisk komedi som utspelar sig i den glamorösa världen av en berömd nattklubb. När två unga entreprenörer ärver Trocadero kämpar de för att hålla det igång samtidigt som de står inför ekonomiska svårigheter och rivaliserande konkurrenter. Med bländande framträdanden från populära storbandsartister från eran blandar filmen romantik, humor och swingmusik till en underhållande hyllning av showbizenergi och livlig nattklubbskultur.
Roy har just avslutat sin senaste film och beger sig till sin ranch där han ska sända ett program för att fira sina tio år inom filmbranschen. När Roy och Trigger anländer upptäcker han att Cookie har anställt sina släktingar. Caroline, den enda släktingen som inte liknar Cookie särskilt mycket, är hästtränare. Bob berättar för Roy att ett gäng män jagar vildhästar. Roy sätter stopp för jakten på sin mark. Pop bestämmer sig för att det finns pengar att tjäna på att kidnappa Trigger och kräver en lösensumma på 100 000 dollar. McFarlands styvson Ted och hans hund Tramp rymmer hemifrån och hittas gömda i Roys lada. En fälla gillras för att fånga kidnapparna.
När Roy, förmannen på ranchen, får veta att den nya ägaren Dorothy Bryant och hennes vänner är på väg, skickar han dem till Gabbys nedgångna ranch. Han tror att de kommer att bli avskräckta och återvända österut. Men planen slår tillbaka när Dorothy, som tror att hennes ranch är värdelös, säljer den riktiga ranchen för en bråkdel av dess värde.