Livescener från Paris och en berättarröst knyter samman fyra dramatiska återuppföranden av Roland Petits originalbalettkreationer med hans ensemble, Ballets de Paris: Carmen (1949), La croqueuse de diamants (1950), Deuil en 24 heures (1953) och Cyrano de Bergerac (1959).
Jimmy Haskell (James Stewart) stänger sin kämpande musikaffär och går in i affärer med sin rika farbror C.J. (Charles Winninger), som äger ett företag för hälsokost. C.J. hatar musik och har ständiga konflikter med familjen McCorkle, som driver ett pensionat tvärs över gränden från C.J.:s fabrik och spelar i Horace Heidts (sig själv) orkester, som för närvarande bor på pensionatet. När Jimmy av misstag kastar en tomat på C.J. under en dispyt, imponerar han på McCorkles och bandet, som inte vet att han är släkt med C.J. Molly McCorkle (Paulette Goddard) faller snabbt för Jimmy. När Jimmy måste ersätta C.J. i hans radioprogram, konfronteras han av Horace och Mollys bror Willie (Dick Hogan). Jimmy erkänner sin identitet men samarbetar med Horace och Willie för att lura C.J. att tro att bara han kan höra musiken som spelas av bandet från en dold plats, vilket får honom att ta en lång semester. Jimmy använder tillfället för att låta bandet spela på radioprogrammet med stor framgång, men Molly får reda på hans identitet och utbrister argt i direktsändning att programmet kommer att ge bort 1 000 dollar varje vecka. För att skydda Molly hävdar Jimmy att idén är hans, men måste nu hitta ett lagligt sätt att hålla löftet och hindra C.J. från att stoppa dem.
Wall Street-mästaren Larry Day, nybörjare i kärlek, får råd av sin betjänt. Han följer efter Vivian Benton ombord på en oceanångare, där cocktails spetsade med en “kärleksdryck” gör sin magi. Sedan förlorar han sin förmögenhet i börskraschen och tror att han också har förlorat sin älskade.
Tom och Ellen Bowen är ett danspar och syskon vars föreställning avslutas i New York. Deras agent bokar dem till London under samma period som det kungliga bröllopet. Under båtresan träffar Ellen Lord John Brindale och förälskar sig i honom, vilket gör att hon missar en repetition. Tom (Astaire) använder tiden till att dansa med en klädhängare och gymnastikredskap. Senare försöker Tom och Ellen ett elegant dansnummer medan båten gungar. När de anländer håller Tom audition och möter Anne. Syskonen tvekar om sina romantiska partners, trots att de svävar på moln. Tom dansar på väggarna och i taket på sitt hotellrum. Allt slutar lyckligt i denna lättsamma musikal. För övrigt finns ett vaudeville-inspirerat dansnummer i deras show med slapstick-inslag. Det är en riktig höjdare.
Second Chorus (1940) är en musikalisk komedi regisserad av H.C. Potter. Berättelsen kretsar kring två skickliga musiker, Danny O’Neill (Fred Astaire) och Hank Taylor (Burgess Meredith), som är rumskamrater och bästa vänner. Trots sin musikaliska begåvning distraheras de ständigt av sin rivalitet, särskilt när det gäller att vinna sin managers och kärleksintressets, Ellen Millers (Paulette Goddard), hjärta. Handlingen tar en humoristisk vändning när duon bestämmer sig för att starta sitt eget dansband. Men deras storslagna planer möter hinder, inklusive den sluga Artie Shaw (som spelar sig själv), som försöker stjäla både deras musikaliska arrangemang och Ellens hjärta. När vännerna navigerar i den konkurrensutsatta musikbranschen, måste de också konfrontera sina egna egon och osäkerheter. Second Chorus är en lättsam film fylld med bländande musikframträdanden och dansnummer som visar Fred Astaires otroliga talang. Filmen fångar Big Band-erans anda och bjuder på en charmig blandning av romantik, rivalitet och svängiga musiknummer, vilket gör den till en älskvärd klassiker från Hollywoods guldålder.
En analfabetisk dräng i en kringresande medicinshow vandrar in i en märklig stad och arresteras för lösdriveri. Stadens korrupta tjänstemän misstar honom för generalinspektören, som de tror reser förklädd. Rädda för att han ska avslöja att de förskingrat skattepengar, gör de flera klumpiga försök att mörda honom.

Jamie, en ung och begåvad judisk författare förälskar sig i Cathy, en “shiksa goddess” och kämpande skådespelerska. Nu ser de tillbaka på sin relation och sitt äktenskap som är över, och deras historia berättas nästan uteslutande genom sång. Alla Cathys låtar börjar i slutet och går bakåt, medan Jamies låtar börjar i förhållandets begynnelse och går framåt. De möts i mitten när Jamie friar.

Showing all 7 results