Flickskolan Mar Brynn försöker få fler elever och mer uppmärksamhet genom att driva med Quincton College. Som hämnd skickar pojkarna dit Bob Sheppard, utklädd till flicka, för att skapa en liten skandal. Men Bob blir kär i Virginia, flickan som arrangerar en föreställning där. Nu måste Bob hitta ett sätt att hämnas för Quincton utan att förlora sin kärlek, särskilt när Quincton får höra om hans förhållande och bestämmer sig för att skicka förstärkning …

Block-Heads handlar om en före detta soldat från första världskriget, Stan Laurel, som fortfarande väntar på order för att återvända till kriget. När han inser att kriget är slut, letar han efter sin gamla vän, Oliver Hardy. Stan anländer till Hardys hem och de återvänder till deras gamla vanor och skämt. De är förmodligen de mest oförmögna personerna som försöker göra något men ständigt misslyckas. Block-Heads är en oförglömlig komedi som kommer att få dig att skratta högt.

Reggie Lampert upptäcker att det varit inbrott i deras lägenhet i Paris och att hennes man Charles blivit mördad. På den amerikanska ambassaden får hon veta av CIA-chefen Bartholomew att hennes man lurade sina kumpaner på 250 000 dollar i guld under kriget. Tre män förföljer Reggie, som får reda på att hennes man bytte guldet mot ett värdefullt frimärke. Hon flyr från dem med hjälp av Peter Joshua, som hon blir kär i.

Den excentriske fransmannen Thierry Guetta dokumenterar den underjordiska graffitikulturen när han får chansen att filma Banksy, ikonen utan ansikte, superstjärnan som målat en mur på Västbanken och överlevt. Föga anar Thierry att han istället själv kommer att hamna framför kameran i en smått fantastisk sann historia berättad av Banksy själv.

Under andra världskriget får ett litet flygplan över Karibien bränslebrist och blåser av kurs av en storm. Guidad av en svag radiosignal nödlandar de på en ö. Passageraren, hans betjänt och piloten söker skydd i en herrgård som tillhör en läkare. Den kvicktänkta men lättskrämda betjänten blir snart övertygad om att herrgården är hemsökt av zombier och spöken.
I slutet av 1800-talet i New York tror en Wall Street-mäklare att hans hem styrs enligt hans vilja, men han blir ständigt förbluffad över hur mycket som egentligen bestäms av hans fru. Hans barn börjar också utforska världen, upptäcker kärleken och tjänar pengar på att sälja patentmediciner. Det blir till slut för mycket för honom när det uppdagas att han aldrig har blivit döpt, och alla uppmanar honom att rätta till detta.
Som en sista kupp publicerar den avskedade reportern Ann Mitchell (Barbara Stanwyck) ett falskt brev från en arbetslös man vid namn “John Doe”, som hotar att begå självmord i protest mot samhällets orättvisor. Tidningen tvingas återanställa Ann och anlitar John Willoughby (Gary Cooper) för att spela rollen som “Doe”. Ann och hennes chefer utnyttjar historien cyniskt till max, tills den påhittade “John Doe”-filosofin blir en hel social rörelse. Till slut börjar alla, även Ann, ta sin egen skapelse på allvar… men utgivaren D.B. Norton (Edward Arnold) har en hemlig plan.
Featured
Mitt under depressionen leder en sällskapslek den virriga societetsdamen Irene Bullock till stadens soptipp, där hon möter Godfrey, en uteliggare, och anställer honom som familjens butler. Han inser snabbt att familjen Bullock är sinnebilden av rika dagdrivare – och lika tokiga som en fruktkaka. Snart blir den dramatiska Irene förälskad i sin ”skyddsling”… men Godfrey är övertygad om att en romans mellan tjänare och arbetsgivare är olämplig, oavsett hur mystisk hans bakgrund är.
Efter att ha skickat sin jättelika fågel, Rokh, för att förstöra Popeyes båt och kidnappa Olive Oyl, tvingar Sindbad Olive att dansa genom att skjuta hagel på hennes fötter med en ärtrör. Medan Popeye försöker rädda henne, jagar J. Wellington Wimpy en anka med en köttkvarn. Efter att Popeye har besegrat Rokh och Sindbads tvåhövdade, jiddisch-talande jätte, Boola, utbryter en strid “ända till slutet” mellan de två legendariska sjömännen.

Den snobbige och intellektuelle språkprofessorn Henry Higgins (Leslie Howard) antar ett vad med sin vän överste George Pickering (Scott Sunderland) att han kan förvandla blomförsäljerskan Eliza Doolittle (Wendy Hiller) från en enkel arbetare till en socitetsdam på bara sex månader. Han upptäcker dock att det är lättare sagt än gjort då Eliza är en kvinna med helt egna idéer.

Tom och Ellen Bowen är ett danspar och syskon vars föreställning avslutas i New York. Deras agent bokar dem till London under samma period som det kungliga bröllopet. Under båtresan träffar Ellen Lord John Brindale och förälskar sig i honom, vilket gör att hon missar en repetition. Tom (Astaire) använder tiden till att dansa med en klädhängare och gymnastikredskap. Senare försöker Tom och Ellen ett elegant dansnummer medan båten gungar. När de anländer håller Tom audition och möter Anne. Syskonen tvekar om sina romantiska partners, trots att de svävar på moln. Tom dansar på väggarna och i taket på sitt hotellrum. Allt slutar lyckligt i denna lättsamma musikal. För övrigt finns ett vaudeville-inspirerat dansnummer i deras show med slapstick-inslag. Det är en riktig höjdare.
Second Chorus (1940) är en musikalisk komedi regisserad av H.C. Potter. Berättelsen kretsar kring två skickliga musiker, Danny O’Neill (Fred Astaire) och Hank Taylor (Burgess Meredith), som är rumskamrater och bästa vänner. Trots sin musikaliska begåvning distraheras de ständigt av sin rivalitet, särskilt när det gäller att vinna sin managers och kärleksintressets, Ellen Millers (Paulette Goddard), hjärta. Handlingen tar en humoristisk vändning när duon bestämmer sig för att starta sitt eget dansband. Men deras storslagna planer möter hinder, inklusive den sluga Artie Shaw (som spelar sig själv), som försöker stjäla både deras musikaliska arrangemang och Ellens hjärta. När vännerna navigerar i den konkurrensutsatta musikbranschen, måste de också konfrontera sina egna egon och osäkerheter. Second Chorus är en lättsam film fylld med bländande musikframträdanden och dansnummer som visar Fred Astaires otroliga talang. Filmen fångar Big Band-erans anda och bjuder på en charmig blandning av romantik, rivalitet och svängiga musiknummer, vilket gör den till en älskvärd klassiker från Hollywoods guldålder.
Hildy Johnson, en tidningsreporter, är förlovad med Peggy Grant och planerar att flytta till New York för ett bättre betalt jobb inom reklam. Pressrummet i domstolen är fullt av trötta reportrar som lika mycket hittar på historier som skriver dem. Alla väntar på att rapportera om avrättningen av Earl Williams. När Williams rymmer från den inkompetente sheriffen tar Hildy chansen och använder sina 260 dollar i smekpengar för att muta en insider och få nyheten om rymningen. Men Walter Burns, chefredaktören på tidningen Post, är långsam med att betala tillbaka Hildy, i hopp om att han ska stanna kvar på historien. En stor nyhet verkar möjlig när Hildy snubblar över den förvirrade rymlingen och gömmer honom i ett rullbord i pressrummet. Burns dyker upp för att hjälpa till. Kan de hålla Williams gömställe hemligt tillräckligt länge för att få scoopet, särskilt med sheriffen och andra reportrar svävande omkring?

En ung, het filmregissör råkar döda en manusförfattare – men kommer han att klara sig undan rättvisan? Bara i Hollywood … Oscarvinnande regissören Robert Altman ger en briljant och skarp inblick i livet bakom kameran. Filmen, som är späckad med insiderskämt och en mängd stjärnor i olika cameoframträdanden, är en av de bästa filmer som någonsin gjorts om underhållningsbranschen. Filmen nominerades till Oscars för bästa regi, klippning och manus.

Efter en dödlig åktur återvänder de sorglösa Kerby som spöken, fast i limbo för ett liv av neutrala gärningar. För att förtjäna sina vingar ger de sig ut för att reformera Cosmo Topper, den stelt korrekta bankdirektören de en gång kände. Flirtiga Marion tar ledningen med liv och lust, vilket väcker spöklik svartsjuka hos hennes man George. När kaoset bryter ut vänds Toppers liv — och äktenskap — upp och ner i denna övernaturliga screwballkomedi.
Topper plågas återigen av en livsglad ande. Den här gången är det Gail Richards (Blondell), som av misstag blev mördad medan hon bodde hos sin rika vän Ann Carrington (Landis), det egentliga målet. Med Toppers hjälp ger sig Gail ut för att hitta sin mördare – med de förväntat tokiga resultaten.

Maurice Russell, en gång en stor skådespelare, bor nu i London i sitt livs skymning. De i hans generation minns honom med glädje, medan de i de yngre generationerna inte har någon aning om vem han är. Han tillbringar det mesta av sin tid med att umgås med sina vänner Ian, också skådespelare, och Donald, eller besöker sin fru Valerie som han har stor tillgivenhet för men som han inte längre lever med. Hans skådespelarkarriär är så gott som över, han tar bara roller vid ett udda tillfälle när han behöver pengarna. Ian har bestämt sig för att bjuda in sin unga systerdotter Jessie från provinserna att komma och bo hos honom, i princip för att fungera som hans vårdgivare ifall han skulle bli sjuk, men också för att vara hans följeslagare. Han föreställer sig att lyssna på Bach med henne och att hon lagar mat för honom som han är van vid. Jessies vistelse är ingenting som han föreställer sig. Hon vet inte hur man lagar mat, hon dricker all hans alkohol, och hon har orealistiska visioner om vad hon kommer att åstadkomma i sitt liv. Maurice ser dock i Jessie en person som kan hjälpa honom att återta delar av sin ungdom och kraft. Maurice kallar henne Venus, efter en av hans favoritmålningar. När Maurice och Jessie spenderar mer tid tillsammans använder de varandra för att få vad de vill ha. Men det är inte förrän Maurice närmar sig slutet av sitt liv kommer antingen att förstå om det de har är sann vänskap.

Stan och Ollie har fått i uppdrag att leverera ägarbeviset för en värdefull guldgruva till dottern till en avliden guldgrävare. Men de har inte räknat med intrigerna från hennes onde förmyndare Mickey Finn, som är fast besluten att ta guldgruvan för sig själv och sin saloon-sjungande hustru Lola.

Showing all 18 results