En typisk Amos ’n Andy-berättelse visar hur de försöker få sin ”utomhus”-taxiverksamhet att fungera, samtidigt som de hamnar i en social knipa när de kör musiker till en fin tillställning. Alla de vanliga karaktärerna är med (eller nämns), inklusive de berömda Mystic Knights of the Sea. Detta är den enda filmiska framträdandet av dessa långlivade radiokaraktärer.
En cirkusartist förälskar sig i sonen till en plantageägare i New Orleans före inbördeskriget. När styvmodern till den unge mannen motsätter sig bröllopet går paret skilda vägar ett tag. Dessutom finns två cirkuskomiker som tävlar om hjärtat hos en annan sydstatskvinna.
I denna uppföljare till Brudens far (1950) får Stanley Banks (Spencer Tracy) veta att hans dotter Kay (Dame Elizabeth Taylor) väntar barn. Medan alla andra jublar är Stanley den enda som oroar sig. Hans fru och blivande mormor Ellie (Joan Bennett) sprider nyheten överallt, medan Stanley bara tänker på praktiska saker, som hur hans svärson Buckley Dunstan (Don Taylor) ska ha råd med det. Efter att nyligen ha betalat för bröllopet har Stanley ingen avsikt att stå för fler utgifter. Buckleys föräldrar och Ellie är överlyckliga över nyheten och tar nästan helt över inredningen av det unga parets nya hem. Kris och falska alarm tar över deras liv, och när barnet föds verkar den enda personen han inte gillar vara Stanley. En promenad i parken – och total panik när Stanley tappar bort sitt barnbarn – löser till slut situationen.
Featured
Efter fyra månaders frånvaro kliver Hildy Johnson (Rosalind Russell) in på Morning Post-kontoret i New York, där hon är en stjärnreporter, för att meddela sin chef, redaktören Walter Burns (Cary Grant), att hon säger upp sig. En av anledningarna till hennes frånvaro var bland annat att hon genomgick en skilsmässa i Reno från just Walter, som erkänner att han var en dålig make. Hildy skilde sig från Walter eftersom hon ville ha ett lugnare familjeliv, medan Walter såg henne mer som en hårdhudad och ambitiös journalist än en huslig fru. Hildy berättar också för Walter att hon ska ta eftermiddagståget till Albany, där hon nästa dag ska gifta sig med den ordentlige försäkringsagenten Bruce Baldwin (Ralph Bellamy), med vars mor (Alma Kruger) de kommer att bo det första året. Walter vill inte förlora Hildy, varken som reporter eller fru, och han tror dessutom att Bruce inte är värdig henne. Han gör allt för att försena deras resa, i hopp om att övertyga Hildy att stanna. Hans plan innefattar att smutskasta Bruce och samtidigt locka henne med ett stort scoop – den orättvisa och förestående avrättningen av den dömde polismördaren Earl Williams (John Qualen). Hildy litar inte på att Walter spelar rent, men frestelsen att få skriva den största nyheten på flera år, som också involverar kärlek, en klumpig sheriff (Gene Lockhart) och en korrupt borgmästare (Clarence Kolb), kan vara för svår att motstå. Oavsett vad som händer, måste Hildy avgöra om jakten på en bra historia är värd att offra sitt personliga liv för.
I slutet av 1800-talet i New York tror en Wall Street-mäklare att hans hem styrs enligt hans vilja, men han blir ständigt förbluffad över hur mycket som egentligen bestäms av hans fru. Hans barn börjar också utforska världen, upptäcker kärleken och tjänar pengar på att sälja patentmediciner. Det blir till slut för mycket för honom när det uppdagas att han aldrig har blivit döpt, och alla uppmanar honom att rätta till detta.
En ensam make, vars fru har varit bortrest, anlitar en dubbelgångare för att ta hans plats och lura sin svärmor medan han roar sig med en vacker kokett flicka. Förvirringen blir total när hans fru återvänder på kvällen.
Som en sista kupp publicerar den avskedade reportern Ann Mitchell (Barbara Stanwyck) ett falskt brev från en arbetslös man vid namn “John Doe”, som hotar att begå självmord i protest mot samhällets orättvisor. Tidningen tvingas återanställa Ann och anlitar John Willoughby (Gary Cooper) för att spela rollen som “Doe”. Ann och hennes chefer utnyttjar historien cyniskt till max, tills den påhittade “John Doe”-filosofin blir en hel social rörelse. Till slut börjar alla, även Ann, ta sin egen skapelse på allvar… men utgivaren D.B. Norton (Edward Arnold) har en hemlig plan.
Babyfotografen Ronnie Jackson, dödsdömd i San Quentin, berättar för journalister hur han hamnade där: medan han tar hand om sin privatdetektiv-grannes kontor, ber den oemotståndliga baronessan Montay honom att hitta den försvunna baronen. Det följer en rad förvirrande men olycksbådande händelser i en kuslig herrgård och en privat vårdklinik, där varje vändning parodierar thrillerklichéer. Vad är skurkarna egentligen ute efter? Kan Ronnie klara sig undan en falsk mordanklagelse?
Featured
Mitt under depressionen leder en sällskapslek den virriga societetsdamen Irene Bullock till stadens soptipp, där hon möter Godfrey, en uteliggare, och anställer honom som familjens butler. Han inser snabbt att familjen Bullock är sinnebilden av rika dagdrivare – och lika tokiga som en fruktkaka. Snart blir den dramatiska Irene förälskad i sin ”skyddsling”… men Godfrey är övertygad om att en romans mellan tjänare och arbetsgivare är olämplig, oavsett hur mystisk hans bakgrund är.
Tom och Ellen Bowen är ett danspar och syskon vars föreställning avslutas i New York. Deras agent bokar dem till London under samma period som det kungliga bröllopet. Under båtresan träffar Ellen Lord John Brindale och förälskar sig i honom, vilket gör att hon missar en repetition. Tom (Astaire) använder tiden till att dansa med en klädhängare och gymnastikredskap. Senare försöker Tom och Ellen ett elegant dansnummer medan båten gungar. När de anländer håller Tom audition och möter Anne. Syskonen tvekar om sina romantiska partners, trots att de svävar på moln. Tom dansar på väggarna och i taket på sitt hotellrum. Allt slutar lyckligt i denna lättsamma musikal. För övrigt finns ett vaudeville-inspirerat dansnummer i deras show med slapstick-inslag. Det är en riktig höjdare.
Tom Collier har haft ett fantastiskt förhållande med Daisy, men när han bestämmer sig för att gifta sig är det inte Daisy han friar till, utan Cecelia. Efter äktenskapet blir Tom uttråkad av det sociala livet och de skyldigheter som följer med det. Han ger ut böcker som säljer, inte böcker som han själv vill skriva. Ännu värre är att han har en gammal vän som arbetar som butler, och Cecelia vill att han ska få sparken. När Tom försöker återuppta förhållandet med Daisy för att återskapa de känslor han en gång hade, vänder Daisy på situationen och lämnar honom för att skydda dem båda.
Hildy Johnson, en tidningsreporter, är förlovad med Peggy Grant och planerar att flytta till New York för ett bättre betalt jobb inom reklam. Pressrummet i domstolen är fullt av trötta reportrar som lika mycket hittar på historier som skriver dem. Alla väntar på att rapportera om avrättningen av Earl Williams. När Williams rymmer från den inkompetente sheriffen tar Hildy chansen och använder sina 260 dollar i smekpengar för att muta en insider och få nyheten om rymningen. Men Walter Burns, chefredaktören på tidningen Post, är långsam med att betala tillbaka Hildy, i hopp om att han ska stanna kvar på historien. En stor nyhet verkar möjlig när Hildy snubblar över den förvirrade rymlingen och gömmer honom i ett rullbord i pressrummet. Burns dyker upp för att hjälpa till. Kan de hålla Williams gömställe hemligt tillräckligt länge för att få scoopet, särskilt med sheriffen och andra reportrar svävande omkring?
En flygvärdinna blir romantiskt involverad med en pilot, en universitetsprofessor och en framgångsrik affärsman – alla heter Mike. När de tre upptäcker varandra måste hon bestämma vem hon älskar mest – vilket inte blir lätt.

Showing all 13 results