The Pleasure Garden markerar Alfred Hitchcocks regidebut i långfilmsformat. Han var endast 25 år gammal när filmen spelades in. Även om han redan hade arbetat inom filmindustrin – som titeltextdesigner och assistent – var detta första gången han tog plats bakom kameran som huvudregissör. Filmen producerades i Tyskland som ett samarbete mellan brittiska och tyska bolag, något som kom att påverka Hitchcocks visuella stil – med starka influenser från tysk expressionism, vilket man tydligt kan se i ljussättning och kamerarörelser.
Alfred Hitchcock var mästaren av spänning – en regissör som förvandlade nervkittlande berättelser till filmkonst. Med sitt unika öga för detaljer, psykologiskt djup och ikoniska bildspråk satte han en helt ny standard för thrillergenren. Klassiker som Psycho, Vertigo och Rear Window lever kvar som bevis på hans geni. Hitchcock visste exakt hur man trollbinder publiken – med skräck, stil och en nypa svart humor. En sann filmmagiker.
Dr. Constance Petersen (Ingrid Bergman) är psykiater på mentalsjukhuset Green Manors. Green Manors har precis fått en ny chef, den berömda Dr. Anthony Edwardes (Gregory Peck). En romans blomstrar mellan Dr. Petersen och Dr. Edwardes, men snart börjar Dr. Edwardes visa märkliga aversioner och personlighetsdrag…
Schani, Johann Strauss Jr., tvingas av sin far att glömma musiken och arbeta i ett bageri. Där blir han förälskad i Resi. Flickan blir mycket svartsjuk när en rik och vacker grevinna ber Schani att komponera en vals åt henne. Schani skriver och spelar den, men han förblir alltid trogen sin flickvän.
Alicia Huberman (Ingrid Bergman) är dotter till en amerikansk nazistspion som döms till 20 års fängelse för förräderi. På kvällen efter rättegången möter hon en amerikansk agent, T.R. Devlin (Cary Grant). Som botgöring för sin fars gärningar ber han henne att på uppdrag av den amerikanska regeringen bege sig till Rio de Janeiro för att spionera på sin fars nazistvänner. Alicia är med sina kontakter den perfekta personen för uppdraget då hennes fars vänner litar på att hon sympatiserar med dem. Problem uppstår då Alicia och Devlin förälskar sig i varandra – plötsligt riskerar de att sätta hela uppdraget på spel.
I Alfred Hitchcocks stumfilm ”Champagne” kastas publiken in i den glamorösa men tumultartade världen av överklass och bedrägeri. Betty, en rik ung kvinna, möter den hårda verkligheten av hotande ekonomisk ruin när hennes far, en framgångsrik affärsman, ger förödande nyheter. Fast besluten att hålla fast vid sin lyxiga livsstil ger sig Betty ut på en rad djärva äventyr, från att smyga ombord på en lyxig oceanångare till att inleda en virvelvindromans med en charmig främling. Men när hemligheter avslöjas och lojaliteter sätts på prov måste Betty konfrontera konsekvenserna av sina handlingar och den sanna innebörden av lycka bakom rikedomens och privilegiernas glittrande fasad. Fylld med Hitchcocks karakteristiska vändningar är ”Champagne” en fängslande berättelse om kärlek, svek och jakten på lycka i motgångens skugga.
I början av 1800-talet, Cornwall, skickas en ung föräldralös, Mary, för att bo hos moster Patience och farbror Joss som är hyresvärdar till Jamaica Inn. Mary inser snart att hennes farbrors värdshus fungerar som bas för ett gäng skeppsbrottslingar – som lockar skepp till sin undergång på den klippiga kusten, och Mary börjar frukta för sitt liv.
En serie av nitton musikaliska och komiska ”vaudeville”-sketcher, presenterade i form av en direktsändning med Tommy Handley (som sig själv) som programledare. Två ”återkommande skämt” binder samman sketcherna. I det ena vill en skådespelare framföra Shakespeare, men han nekas ständigt sändningstid. Det andra skämtet handlar om en uppfinnare som försöker se sändningen på tv. Fyra av sketcherna är i färg (endast i nyanser av gult och brunt).
There are no reviews yet.