Mary (1931) är Alfred Hitchcocks första tyskspråkiga film – en remake av hans egen Murder! från 1930. Den spelades in parallellt med originalet med tyska skådespelare, ett tidigt exempel på flerspråkiga produktioner innan dubbning blev standard. Hitchcock regisserade båda versionerna själv.
Alfred Hitchcock var mästaren av spänning – en regissör som förvandlade nervkittlande berättelser till filmkonst. Med sitt unika öga för detaljer, psykologiskt djup och ikoniska bildspråk satte han en helt ny standard för thrillergenren. Klassiker som Psycho, Vertigo och Rear Window lever kvar som bevis på hans geni. Hitchcock visste exakt hur man trollbinder publiken – med skräck, stil och en nypa svart humor. En sann filmmagiker.
Trots sina olika bakgrunder har fiskaren Pete och advokaten Philip varit livslånga vänner på Isle of Man. Pete vill gifta sig med Kate, värdens dotter på den lokala puben. Men Kates far tycker inte att han är bra nog. Pete lämnar ön för att söka sin lycka utomlands och anförtros Kate åt Philip, men de börjar dras till varandra.
Alicia Huberman (Ingrid Bergman) är dotter till en amerikansk nazistspion som döms till 20 års fängelse för förräderi. På kvällen efter rättegången möter hon en amerikansk agent, T.R. Devlin (Cary Grant). Som botgöring för sin fars gärningar ber han henne att på uppdrag av den amerikanska regeringen bege sig till Rio de Janeiro för att spionera på sin fars nazistvänner. Alicia är med sina kontakter den perfekta personen för uppdraget då hennes fars vänner litar på att hon sympatiserar med dem. Problem uppstår då Alicia och Devlin förälskar sig i varandra – plötsligt riskerar de att sätta hela uppdraget på spel.
År 1831 reser irländaren Charles Adare (Michael Wilding) till Australien för att börja ett nytt liv med hjälp av sin kusin, som just har blivit utnämnd till guvernör. Vid sin ankomst möter han den mäktige godsägaren och före detta fången Sam Flusky (Joseph Cotten), som vill göra affärer med honom. Under en middag hemma hos Flusky träffar Charles hans fru, Henrietta (Ingrid Bergman), som han kände som barn i Irland. Henrietta är alkoholiserad och verkar vara på gränsen till vansinne.
I Alfred Hitchcocks stumfilm ”Champagne” kastas publiken in i den glamorösa men tumultartade världen av överklass och bedrägeri. Betty, en rik ung kvinna, möter den hårda verkligheten av hotande ekonomisk ruin när hennes far, en framgångsrik affärsman, ger förödande nyheter. Fast besluten att hålla fast vid sin lyxiga livsstil ger sig Betty ut på en rad djärva äventyr, från att smyga ombord på en lyxig oceanångare till att inleda en virvelvindromans med en charmig främling. Men när hemligheter avslöjas och lojaliteter sätts på prov måste Betty konfrontera konsekvenserna av sina handlingar och den sanna innebörden av lycka bakom rikedomens och privilegiernas glittrande fasad. Fylld med Hitchcocks karakteristiska vändningar är ”Champagne” en fängslande berättelse om kärlek, svek och jakten på lycka i motgångens skugga.
Johnnie Aysgarth är en stilig spelare som verkar leva på att låna pengar av vänner. Han träffar den blyga Lina McLaidlaw på ett tåg när han försöker resa i första klass med en tredje klass-biljett. Han börjar uppvakta Lina, och snart gifter de sig. Först efter smekmånaden inser hon hans verkliga karaktär och börjar misstänka honom när Johnnies vän och affärspartner Beaky dör under mystiska omständigheter.
En serie av nitton musikaliska och komiska ”vaudeville”-sketcher, presenterade i form av en direktsändning med Tommy Handley (som sig själv) som programledare. Två ”återkommande skämt” binder samman sketcherna. I det ena vill en skådespelare framföra Shakespeare, men han nekas ständigt sändningstid. Det andra skämtet handlar om en uppfinnare som försöker se sändningen på tv. Fyra av sketcherna är i färg (endast i nyanser av gult och brunt).
There are no reviews yet.