John Glenns historia (1962) är en patriotisk dokumentär som skildrar astronauten John Glenns liv och historiska prestationer. Filmen lyfter fram hans tidiga år, militärtjänst och hans banbrytande uppdrag ombord på Friendship 7, där han blev den första amerikanen att gå i omloppsbana runt jorden. Med sällsynt NASA-material och inspirerande berättande fångar den rymdkapplöpningens anda och Glenns roll som nationell hjälte i rymdfartens barndom.
Besättningen på SS Glencairn, bestående av ensamma män, måste transportera explosiv ammunition från USA till London i början av andra världskriget. Under resan präglas deras liv av fylleri, slagsmål, misstankar, dödsfall och problem orsakade av tyska flygplan. Endast Ole Olsen (John Wayne) vill förändra sitt liv och återvända hem till Stockholm, Sverige.
Frankie Machine är en skicklig kort-dealer och före detta heroinmissbrukare. När han återvänder hem från fängelset kämpar han för att hitta en ny försörjning och undvika att falla tillbaka i sitt missbruk.
Efter en kort utredning anklagar Londons polis Maddalena Paradine för giftmordet på sin äldre, blinda make, den pensionerade överste Richard Paradine, som var beroende av henne och andra på grund av sin fysiska funktionsnedsättning. Hon erkänner öppet att hon är en kvinna med ett förflutet och att det var genom äktenskapet hon blev rik och glamorös. Hennes personliga advokat, Sir Simon Flaquer, överlämnar fallet till sin kollega Tony Keane. När Tony tillbringar tid med fru Paradine i fängelset blir han omedelbart attraherad av henne, en attraktion som snart övergår i besatthet. Därför gör Tony allt för att rentvå henne, antingen genom att hävda att det var självmord, assisterat eller inte, eller genom att peka ut en annan gärningsman – den mest troliga kandidaten är överstens lojala betjänt, Andre Latour, som Tony först misstänker haft en affär med fru Paradine. Under processen kan Tony dock vara blind för de faktiska bevisen. Den som ser vad som verkligen händer är Tonys fru, Gay Keane, som inte bara anser att deras äktenskap har varit perfekt fram tills nu, utan också att Tony tror att hans besatthet av fru Paradine är kärlek – något Gay själv inte håller med om. Gay kan bara stå vid sidan och hoppas på ett specifikt domslut, så att Tony kan återvända till henne utan att fru Paradines skugga vilar över deras äktenskap.

En ung, het filmregissör råkar döda en manusförfattare – men kommer han att klara sig undan rättvisan? Bara i Hollywood … Oscarvinnande regissören Robert Altman ger en briljant och skarp inblick i livet bakom kameran. Filmen, som är späckad med insiderskämt och en mängd stjärnor i olika cameoframträdanden, är en av de bästa filmer som någonsin gjorts om underhållningsbranschen. Filmen nominerades till Oscars för bästa regi, klippning och manus.

Featured
Medan författaren Harry Street ligger svårt skadad efter en jaktolycka i Afrika, reflekterar han febrilt över vad han ser som sina misslyckanden i kärlek och skrivande. Genom sitt delirium minns han sin enda sanna kärlek, Cynthia Green, som han förlorade på grund av sin besatthet av att resa jorden runt i jakt på berättelser till sina romaner. Trots att hon är död, fortsätter Cynthia att hemsöka hans tankar. Trots att han har skrivit flera framgångsrika romaner känner Street att han har kompromissat med sin talang för att säkra sina böckers framgång, vilket gör att han ser sig själv som ett misslyckande. Hans försummade fru Helen tar hand om hans sår, lyssnar på hans yra tal, uthärdar hans prat om förlorade kärlekar och försöker ge honom viljan att kämpa mot sin sjukdom tills hjälpen anländer. Hennes hängivenhet får honom till slut att inse att han inte är ett misslyckande. När han förstår att han har en chans till kärlek och lycka med Helen, återfår han sin livsvilja.
År 1865 är general Gurko Lanen diktator över “Lichtenburg” på Balkan. Den rättmätiga härskaren, Zona, hoppas få hjälp från Napoleon III av Frankrike. Den besökande Greven av Monte Cristo förälskar sig i Zona och bestämmer sig för att hjälpa henne genom att utge sig för att vara en fåfäng bankir och en maskerad frihetskämpe. Resten är en fartfylld kavalkad av intriger och hjältedåd.
I The Southerner (1945) drömmer den fattige bomullsplockaren Sam Tucker om att äga sin egen gård. Tillsammans med sin familj kämpar han mot fattigdom, hårt väder och oförsonlig jord för att skapa ett bättre liv. Motgångar och fientliga grannar sätter Sams beslutsamhet och uthållighet på prov. Regisserad av Jean Renoir, fångar detta gripande drama den kämpande andan i den amerikanska landsbygden och hyllar uthållighet, familjeband och jakten på den amerikanska drömmen.
Barndomsvännerna Martha, Walter och Sam delar på en hemsk hemlighet. Med tiden har den ambitiösa Martha och den svaga Walter gift sig. Hon är en kall affärskvinna; han är distriktsåklagare: en perfekt kombination för att dominera den korrupta staden Iverstown efter behag. Men Sams oväntade återkomst efter år av frånvaro skakar om det formidabla paret på djupet.
Wilson från Krigsförbrytartribunalen letar efter Franz Kindler, hjärnan bakom Förintelsen, som effektivt har raderat sin identitet. Wilson släpper Kindlers tidigare kumpan Meinike och följer honom till Harper, Connecticut, där han dödas innan han kan identifiera Kindler. Nu är Wilsons enda ledtråd Kindlers fascination för antika klockor; men även om Kindler verkar trygg i sin nya identitet, känner han att hans förflutna närmar sig.
Topper plågas återigen av en livsglad ande. Den här gången är det Gail Richards (Blondell), som av misstag blev mördad medan hon bodde hos sin rika vän Ann Carrington (Landis), det egentliga målet. Med Toppers hjälp ger sig Gail ut för att hitta sin mördare – med de förväntat tokiga resultaten.
Det är Tulsa, Oklahoma, i början av oljeboomens era, och Cherokee Lansings rancherfar dödas i ett slagsmål med Tanner Oil Company. Cherokee planerar hämnd genom att borra egna oljekällor med hjälp av oljeexperten Brad Brady och barndomsvännen Jim Redbird. Men när oljan och pengarna börjar strömma in, vill både Brad och Jim skydda marken, medan Cherokee har andra planer. Det som började som en hämnd för hennes fars död förvandlas till en besatthet av rikedom och makt.

Maurice Russell, en gång en stor skådespelare, bor nu i London i sitt livs skymning. De i hans generation minns honom med glädje, medan de i de yngre generationerna inte har någon aning om vem han är. Han tillbringar det mesta av sin tid med att umgås med sina vänner Ian, också skådespelare, och Donald, eller besöker sin fru Valerie som han har stor tillgivenhet för men som han inte längre lever med. Hans skådespelarkarriär är så gott som över, han tar bara roller vid ett udda tillfälle när han behöver pengarna. Ian har bestämt sig för att bjuda in sin unga systerdotter Jessie från provinserna att komma och bo hos honom, i princip för att fungera som hans vårdgivare ifall han skulle bli sjuk, men också för att vara hans följeslagare. Han föreställer sig att lyssna på Bach med henne och att hon lagar mat för honom som han är van vid. Jessies vistelse är ingenting som han föreställer sig. Hon vet inte hur man lagar mat, hon dricker all hans alkohol, och hon har orealistiska visioner om vad hon kommer att åstadkomma i sitt liv. Maurice ser dock i Jessie en person som kan hjälpa honom att återta delar av sin ungdom och kraft. Maurice kallar henne Venus, efter en av hans favoritmålningar. När Maurice och Jessie spenderar mer tid tillsammans använder de varandra för att få vad de vill ha. Men det är inte förrän Maurice närmar sig slutet av sitt liv kommer antingen att förstå om det de har är sann vänskap.

Stan och Ollie har fått i uppdrag att leverera ägarbeviset för en värdefull guldgruva till dottern till en avliden guldgrävare. Men de har inte räknat med intrigerna från hennes onde förmyndare Mickey Finn, som är fast besluten att ta guldgruvan för sig själv och sin saloon-sjungande hustru Lola.
Denna berömda propagandafilm, som användes som utbildningsfilm för den amerikanska armén under andra världskriget innan den släpptes på bio, ställer frågan: “Varför kämpar vi?” Svaret jämför den “fria” och den “förslavade” världen. Innehåller: utvecklingen av diktaturer i Italien, Tyskland och Japan, medan antimilitarism och isolationism växer i USA; en granskning av fiendens propaganda; och de första aggressionshandlingarna. Walter Huston berättar en kombination av arkivmaterial, kartor och andra grafiska inslag.
I denna del av propagandaserien Why We Fight får vi lära oss om händelserna på den ryska fronten under andra världskriget. Vi får en inblick i Rysslands heroiska motstånd mot invasioner i historien och hur dessa egenskaper återigen kom till användning i det pågående kriget. Vi ser också den ryska uthålligheten och deras beslutsamhet att segra över Nazitysklands till synes oövervinneliga styrkor i de blodigaste striderna i kriget.

Showing 49–64 of 64 results