Photoplay Awards
En cirkusartist förälskar sig i sonen till en plantageägare i New Orleans före inbördeskriget. När styvmodern till den unge mannen motsätter sig bröllopet går paret skilda vägar ett tag. Dessutom finns två cirkuskomiker som tävlar om hjärtat hos en annan sydstatskvinna.
I denna uppföljare till Brudens far (1950) får Stanley Banks (Spencer Tracy) veta att hans dotter Kay (Dame Elizabeth Taylor) väntar barn. Medan alla andra jublar är Stanley den enda som oroar sig. Hans fru och blivande mormor Ellie (Joan Bennett) sprider nyheten överallt, medan Stanley bara tänker på praktiska saker, som hur hans svärson Buckley Dunstan (Don Taylor) ska ha råd med det. Efter att nyligen ha betalat för bröllopet har Stanley ingen avsikt att stå för fler utgifter. Buckleys föräldrar och Ellie är överlyckliga över nyheten och tar nästan helt över inredningen av det unga parets nya hem. Kris och falska alarm tar över deras liv, och när barnet föds verkar den enda personen han inte gillar vara Stanley. En promenad i parken – och total panik när Stanley tappar bort sitt barnbarn – löser till slut situationen.
En åldrande skådespelare, på väg att gifta sig för fjärde gången, blir överraskad när en ung kvinna, som visar sig vara dottern han aldrig visste att han hade, dyker upp med ett ”introduktionsbrev”. Det visar sig att hon är skådespelerska och försöker slå igenom på Broadway. Han försöker bygga upp en relation med henne men finner det svårt att berätta för världen om deras sanna förhållande.
En ung advokat träffar en kvinna och gifter sig med henne efter bara en dag. Han tar med sig sin fru hem för att träffa sin mamma, som ogillar äktenskapet. Advokaten tror att allt kommer att ordna sig när han klättrar uppåt i advokatbyrån. Men det gör han inte, och situationen blir svår. Ett barn gör det ännu svårare.
Featured
Som en sista kupp publicerar den avskedade reportern Ann Mitchell (Barbara Stanwyck) ett falskt brev från en arbetslös man vid namn “John Doe”, som hotar att begå självmord i protest mot samhällets orättvisor. Tidningen tvingas återanställa Ann och anlitar John Willoughby (Gary Cooper) för att spela rollen som “Doe”. Ann och hennes chefer utnyttjar historien cyniskt till max, tills den påhittade “John Doe”-filosofin blir en hel social rörelse. Till slut börjar alla, även Ann, ta sin egen skapelse på allvar… men utgivaren D.B. Norton (Edward Arnold) har en hemlig plan.
Owen Waterbury, en bästsäljande författare, anställer den ambitiösa skribenten Stephanie “Steve” Gaylord som den senaste av många sekreterare. Men drömmen bleknar snabbt när hon inser att hon ska arbeta i hans lägenhet, omgiven av en ständig ström av excentriska besökare och slapstick-ögonblick från den klumpige rumskamraten Ronnie. Waterburys idé om arbete liknar mer lek, och hans intresse ligger mer hos blondiner än böcker. Hon lämnar honom, och för att få henne tillbaka sväljer han sina playboy-principer och gifter sig med henne. Kan en leopard ändra sina fläckar? Kan Stephanie vända spelet?
I 1930-talets New York balanserar den förföriska nattklubbsägaren och sångerskan Lady Lou en lång lista av beundrare – en av dem är en farlig förrymd fånge på väg mot henne, ovetande om att hon varit långt ifrån trogen. När spänningarna stiger kan räddningen komma från den mest oväntade källan: kapten Cummings, en stilig ung ledare för den lokala nykterhetsrörelsen, som har mer än bara moral i rockärmen.
I Panama träffar Maggie King (Carole Lombard) soldaten Skid Johnson (Fred MacMurray) på hans sista dag i armén och går motvilligt med på en dejt för att fira. De två blir indragna i ett slagsmål på en nattklubb, vilket gör att Maggie missar sitt skepp tillbaka till USA. Nu strandsatt tvingas hon flytta in hos Skid och hans vän Harry (Charles Butterworth). Snart blir hon förälskad i Skid. Skid får jobb som trumpetare på en lokal klubb och blir snabbt framgångsrik, men berömmelsen och rikedomen stiger honom åt huvudet och hotar att förstöra både hans relation med Maggie och hans karriär.
Tom Collier har haft ett fantastiskt förhållande med Daisy, men när han bestämmer sig för att gifta sig är det inte Daisy han friar till, utan Cecelia. Efter äktenskapet blir Tom uttråkad av det sociala livet och de skyldigheter som följer med det. Han ger ut böcker som säljer, inte böcker som han själv vill skriva. Ännu värre är att han har en gammal vän som arbetar som butler, och Cecelia vill att han ska få sparken. När Tom försöker återuppta förhållandet med Daisy för att återskapa de känslor han en gång hade, vänder Daisy på situationen och lämnar honom för att skydda dem båda.
Hildy Johnson, en tidningsreporter, är förlovad med Peggy Grant och planerar att flytta till New York för ett bättre betalt jobb inom reklam. Pressrummet i domstolen är fullt av trötta reportrar som lika mycket hittar på historier som skriver dem. Alla väntar på att rapportera om avrättningen av Earl Williams. När Williams rymmer från den inkompetente sheriffen tar Hildy chansen och använder sina 260 dollar i smekpengar för att muta en insider och få nyheten om rymningen. Men Walter Burns, chefredaktören på tidningen Post, är långsam med att betala tillbaka Hildy, i hopp om att han ska stanna kvar på historien. En stor nyhet verkar möjlig när Hildy snubblar över den förvirrade rymlingen och gömmer honom i ett rullbord i pressrummet. Burns dyker upp för att hjälpa till. Kan de hålla Williams gömställe hemligt tillräckligt länge för att få scoopet, särskilt med sheriffen och andra reportrar svävande omkring?