Classic Movies
Scrooge är en snål gammal girigbuk som inte vill ha något som helst med julen att göra. Han avvisar bittert allt sällskap och alla välgångsönskningar från sina medmänniskor. Men på julaftonsnatten får Scrooge besök av sin gamle kompanjon Jacob Marley som dyker upp som en osynlig men ruskigt övertygande vålnad och varnar Scrooge om att hans tid snart är ute. Under hela den långa kalla natten visar sig sen svunna julars ande, nuvarande julens ande och kommande julars ande för Scrooge och tar med honom på en resa fram och åter i tiden för att visa Scrooge allt det goda som den förtrollade julen har att ge.
John Ashley är en ung före detta soldat som jobbar för att hitta de som ansvarar för att stjäla och förfalska USAs mynt. Tillsammans med sin partner, agenten LaFarge, går han undercover för att avslöja skurkarna. De möter hårda motståndare på vägen och tar sig in i en farlig kulle, Paradise Canyon, för att ta reda på sanningen. En storslagen och spännande historia om fiender och vänner som alla strävar efter att få rättvisa.
John Mason, spelad av John Wayne, är en cowboy som söker upp sin far efter att hans mor har dött. På vägen stöter han på en förbrytare som försöker ta livet av honom. John försöker hålla sig undan, men till sist tvingas han ta upp kampen för att rädda sin far och förhindra att förbrytaren skadar andra. Med hjälp av sin vän Bill och kärleken till Mary, som också är drabbad av förbrytaren, lyckas John återställa rättvisa.
En mystisk kvinna följer med Richard hem från en kabaré och han går med på att gömma henne i sin lägenhet. Kvinnan hävdar att hon jagas av två män som vill föra ut säkerhetspolitiska hemligheter ur landet. Mitt i natten mördas kvinnan och Richard flyr. Snart är också han jagad av skurkarna – och av polisen, som tror att det är han som är mördaren.
”They seek him there, they seek him here?” Vem känner inte till ramsan om den gäckande Röda Nejlikan; den brittiske aristokraten som i skickliga förklädnader riskerade livhanken för att rädda franska adeln undan giljotinen. Tvåfaldigt Oscarnominerade Leslie Howard var sin tids största actionhjälte och Röda Nejlikan var en av de mest efterfrågade filmerna på bio i över trettio år.
I leksakslandet bor Stan och Ollie Dee tillsammans med mamma Peep, i en gammal sko. Leksakslandet är ett riktigt paradis där alla kunnat leva lyckliga och i harmoni, om det inte vore för Silas Barnaby.
När den lilla staden Yucca City gång efter annan plågas av Polka Dot-banditen är det upp till sheriff John Carruthers (John Wayne) att rädda staden och vinna den vackra Betty Masons (Eleanor Hunt) hand.
För att Ollie och Stan ska kunna smyga iväg till Chicago och delta i den årliga logekongressen ”Sons of the Desert” låtsas Ollie vara sjuk och får en läkare (som visar sig vara en veterinär) att ordinera en lång havsresa till Hawaii. Med bastkjol och spelande på ukulele, återvänder de hem bara för att få reda på att skeppet skulle åkt med har sjunkit. Deras berättelse om ”en rofylld seglats” håller inte längre …
John Wayne spelar rollen som John Brant som är en förbrytare som har flytt från fängelset. Efter att ha undkommit från polisen hamnar han i en liten stad där han möter en rik familj som lider av ett korrupt och orättvist förtryck. För att rädda familjen från orättvisor tar John upp kampen mot stadens hårdföra sheriff. John sätter ingen tro på rättvisa, men han inser att han inte har något val annat än att försöka hämnas de orättvisor som staden har utsatt familjen för.
Av alla människor har Stan och Ollie lyckats få ett jobb som snickare på ett sågverk. Upphetsade och utan rädsla kör de glada nybörjarhantverkarna längs en trafikerad vägsträcka en solig dag, ivriga att visa sitt värde. Omgivna av tunga och farliga maskiner får pojkarna leka med verktyg, och inom kort blir det problem som sätter deras relation på prov. Men är snickeri verkligen Ollie och Stans grej?
Det är tiden för första världskriget, och en amerikansk ambulansförare befinner sig i Italien. När han blir sårad och hamnar på sjukhus, förälskar han sig i en brittisk sjuksköterska.
Den före detta livvakten Tony Carmonte, (Paul Muni), skyr inga medel för att bli den okrönte konungen av Chicagos undre värld. Den ständigt brutala konkurrensen samt polisens hänsynslösa jakt leder Tony mot en avgörande konfrontation.
Stan och Ollie checkar in på ett sunkigt hotell och hjälper en flicka att undkomma hotellägarens klor. De tvingas fly från hotellet utan pengar och Ollie ordnar så att Stan slåss i en lokal boxningshall för 50 dollar. Stans motståndare visar sig vara Musgy som använder en laddad handske. Under kampen byts handsken och Stan triumferar bara för att upptäcka att Ollie har satsat deras avgift på att han skulle förlora.
Det har förekommit kidnappningar och mord av barn i Berlin. Mördaren lockar barnen till sig barnen med godis. Polisen är på tå eftersom mördaren inte har gripits. De mest betydande bevisen polisen har är handskrivna brev från mördaren som han skickade till tidningen för publicering. Mordutredarnas arbete försvåras ännu mer med det stora antalet tips de får från den paranoida allmänheten, som är snabba med att anklaga någon för misstänkt beteende. Många vill lösa fallet själva, inklusive stadens kriminella eftersom den ökade polisnärvaron har stoppat deras förmåga att bedriva kriminell verksamhet. Även om de båda har samma slutmål – att fånga mördaren, verkar polisen och brottslingarna arbeta mot varandra, vilket kan ge en fördel för mördaren.
Hemlösa, utan pengar och men ett steg före polisen, Stanley och Oliver tar sin tillflykt till storviltsjägarens överste Buckshots hem medan ägaren är på safari. När Lord och Lady Plumtree ringer för att fråga om att hyra huset, låtsas Oliver vara överste Buckshot, medan Stanley maskerar sig som både butler och piga. Allt går så bra som man kan förvänta sig, med Lady Plumtree och Stanley – i hans skepnad som ”Agnes”, som engagerar sig i tjejprat, tills den riktiga översten Buckshot oväntat kommer tillbaka.
Mrs. Hardy insisterar på att Oliver ska montera radioantennen på taket innan han ger sig iväg med sin vän Stanley. Men med Stanleys hjälp tillbringar Oliver mer tid på att falla från taket än på det. Oliver gör ett sista försök och klättrar till toppen av en stege som han har monterat på sin T Ford, men just då startar Stanley av misstag bilen. En vild tur genom Culver Citys gator kulminerar i ett oplanerat spårvagnsstopp.
Huvudpersonen Paul Baumer (Lew Ayres) och hans kamrater kämpar i skyttegravarna där dagarna går ut på att döda och att inte bli dödad. Alla förutfattade meningar de har haft kring vem fienden är och vad som är rätt och fel suddas ut och lämnar dem arga och förvirrade. I krig finns ingen ära bara död.
Mitt i vintern får gatumusikerna Stanley och Oliver inte så mycket pengar där de spelar i ett nedgånget kvarter, och sedan krossas deras instrument av en kvinnlig bilist. Deras lycka verkar vända när de hittar en plånbok full med pengar, men är på väg att förlora den till en tjuv jagas av en polis. Pojkarna bjuder polisen en måltid, men när Stanley tar fram plånboken för att betala, känner polisen igen att den är hans egen. Istället för att bura in dem som ficktjuvar, betalar han sin egen räkning och lämnar Stanley och Oliver utlämnade till den barska hovmästaren.
Stan ”lånar” sin frus hemliga flaska sprit för att ha en vild utekväll på Rainbow Club med Ollie. Mrs Laurel har dock ersatt spriten med en skadlig blandning av kallt te, senapsfrön och äckliga ingredienser. Det hindrar dock inte att pojkarna blir sugna på innehållet.
Planerna för en trevlig söndagspicknick verkade dödsdömda redan innan Stanley och Oliver och deras familjer satte sig i bilen. Först hamnar pojkarna i slagsmål och förstör alla smörgåsar. Sedan börjar bilen att krångla, deras fruar och giktdrabbade farbror Edgar surar. Det fortsätter men en tegelstenskastande kille och en granne hotar att eskalera till allmänt kaos tills den lokala prästen kommer förbi. De lyckas äntligen komma igång och styra mot en lerpöl på gatan.
Stora vaudeville-stjärnorna (som de tror) Stanley och Oliver tar tåget till Pottsville, deras nästa bokning. Ombord hamnar de i fel sovkupé och skrämmer en halvklädd kvinna. Hennes arga man missförstår att en annan passagerare är inkräktaren och startar en fight. Pojkarna tillbringar resten av resan med att försöka klämma sig in i sin trånga enkla överbädd.
IHandlingen i denna stumfilm utspelar sig runt år 2000. En gigantisk stad styrs med supereffektivitet av industrialisten Jon Fredersen (Alfred Abel) och tycks på ytan vara en utopisk dröm av förmögna invånare i palatsliknande lägenheter i kolossala torn av stål och glas. Under jordytan är det en helt annan historia – arméer av slavar som jobbar oändliga skift för att bibehålla den lyxliknande tillvaron deras mästare åtnjuter.
En ung flicka, Maria, försöker lugna de upprörda massorna, men en ond vetenskapsman skapar en kopia av Maria för att hetsa arbetarna till revolt.
1905 skedde det första, stora myteriet inom den ryska tsarflottan och därmed såddes ett av de frön som så småningom ledde fram till ryska revolutionen. Matroserna vägrar äta den odugliga maten och när skeppsläkaren förklarar att ett köttstycke fullt med maskar i är ätbart bryter strider ut. Potemkin övertas nu av rebellerna. En av dem bärs död i land och stadsborna samlas kring båren. Nu rycker kosackerna fram med blixtrande bajonetter och massakrerar obarmhärtigt den flyende folkhopen.
Nosferatu är den första filmatiseringen av Bram Stokers Dracula och handlar således om en törstig greves framfart. Greve Orlock, som han heter här, får besök på slottet av en mäklare som säljer honom en fastighet i Bremen. Orlock reser till sitt nya hem på ett skepp som anländer med död besättning och med honom kommer döden till staden.